Czy uczenie się może być zabawne, przyjemne i fascynujące?

Czy uczenie się może być zabawne, przyjemne i fascynujące?

I co ma wspólnego nauka z gotowaniem, a emocje z przyprawami?

O składnikach nauki przez doświadczanie, w zaskakującej kulinarnej metaforze przeczytacie w tekście Doroty Szczepan-Jakubowskiej.

„NAUKA W DZIAŁANIU – CZYLI SMAKOWANIE ROZWOJU”

Paradygmat uczenia się w oparciu o teorię wygląda tak: teoria, odpytanie z teorii, potem nowa teoria. To jakby w restauracji podawali przepisy na potrawy zamiast gotowych dań.

Uczenie się przez całe życie? Za jakie grzechy!

Lifelong Learning, czyli nauka przez całe życie, to dla wielu osób wizja karmienia się czymś ciężkostrawnym do późnej starości. To podzwonne nudnej edukacji szkolnej opartej na stereotypie wkuwania niezbyt potrzebnych treści w zupełnie nieskuteczny sposób.

Czy można inaczej? Czy nauka może być zabawna, fascynująca, pożyteczna, integrująca, słowem – czy może być prawdziwą finezyjną ucztą? Oczywiście, że tak!

☘ Otwarcie się na nowości

Wszelkie, zarówno zaskakujące, zastanawiające, jak też powtarzalne sytuacje, jeśli dotyczą interesującego nas aspektu i mówią coś o nas, o naszym działaniu, o świecie, są szansami edukacyjnymi. Niestety nie każda szansa jest wykorzystywana. Często zamiast otwierać się na nowe, szukamy potwierdzenia znanych już prawd i własnych przekonań. A przecież nie warto całe życie jeść tylko schabowego…

☘ Świat jako źródło szans edukacyjnych

Uczenie się w oparciu o doświadczanie oznacza podejmowanie ryzyka związanego z wchodzeniem w nowe obszary. Jednocześnie jest smakowaniem rozwoju, docenianiem „soczystości” i  zróżnicowania życia.

☘ Paradygmat uczenia w oparciu o doświadczanie

Ludzie są w stanie sami wygenerować sporą część potrzebnej im wiedzy. Warunkiem jest to, że posiądą zdolność zatrzymania się w pędzie działania, aby wydobyć esencję, czyli dogłębnie zrozumieć, co się do tej pory wydarzyło, co i jak robiono.

☘ Intelekt i uczucia

W procesie poznania biorą udział w równym stopniu intelekt, jak też uczucia. Dla nauki poprzez doświadczanie ważne są zarówno wspólne intelektualne refleksje nad tym, co powinniśmy robić, jak też otwarta rozmowa o tym, w jakiej atmosferze odbywała się praca, jakie towarzyszyły jej emocje, jak wyglądała komunikacja. Intelekt można zatem przyrównać do składników potrawy, uczucia zaś to przyprawy.

☘ Nauka jest Procesem społecznym

Proces uczenia się powinien pomagać w koordynowaniu aktywności wspólnoty wokół celu. Nauka, podobnie jak jedzenie, to integrujący akt społeczny.

☘ Nastawienie na efektywność

Skuteczność nauki przez doświadczanie weryfikowana jest przez życie. Efekty widoczne są w praktyce.

Nauka w działaniu realizuje zasadę: PO OWOCACH ICH POZNACIE.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button