Jacek Jakubowski w swojej książce pisze:
„Wielu rzeczy możemy nauczyć się przypadkowo – pracując, rozmawiając, kochając. Jednak od czasu do czasu (a w dzieciństwie i młodości codziennie) bierzemy udział w specjalnie zaprogramowanych i przygotowanych działaniach, które mają nam umożliwić nauczenie się czegoś. Jeżeli rzeczywiście sprzyjają temu, to nazwać je możemy sytuacjami edukacyjnymi. Jest to czynność intencjonalna, świadome oddziaływanie na innych ludzi.
Sytuacja edukacyjna polega na stworzeniu przestrzeni do autorskiego, podmiotowego uczenia się przez jej uczestników. Osoba ją kreująca tworzy merytoryczne treści, wartości czy specyficzne techniki, które są propozycją, wobec której uczeń-podmiot może się dookreślić, opowiedzieć, po swojemu ją przyswoić.
Rdzeniem sytuacji edukacyjnej jest osobowościowe przygotowanie osób, które ją kreują. Specyficznymi narzędziami jest tworzenie poczucia bezpieczeństwa, poczucia sensu, umożliwienie podmiotowej aktywności i współtworzenie wspólnoty.