Dwa kluczowe elementy tworzenia sytuacji edukacyjnej w METODZIE TROP.
Kontakt to tworzenie przestrzeni empatycznego, międzyludzkiego spotkania. Budowania akceptacji, wzajemnej uważności, życzliwego poznawania siebie nawzajem. Dzięki temu uczestnicy uczą się nie tylko z własnych, ale też cudzych doświadczeń.
Kontrakt to budowanie relacji opartych na wzajemnym szacunku, opartym na budowaniu umowy dotyczącej współpracy. Uzgadnianie celów, metod, tempa, a także poziomu głębokości (intymności) na który gotowi są uczestnicy.
Kontakt buduje atmosferę, a kontrakt stanowi jednakowy dla wszystkich punkt odniesienia dla dalszego wspólnego działania i oceny jego efektów. Kontakt nieustannie się pogłębia, buduje osobowe relacje, a kontrakt się dopracowuje, renegocjuje, aktualizuje. Dzięki kontaktowi można odkrywać nowe potrzeby, a dzięki kontratakowi tworzyć optymalne pole ich realizacji.