Samodzielni – nie samotni, czyli kryzys jako szansa – wydarzenie dla HR - Grupa Trop

#kryzysczyliszansa

Wstaję z łóżka i kładę się z takim uczuciem, jakby wyczerpało się moje zainteresowanie życiem. To albo jest choroba zwana w gazetach przemęczeniem, albo może – nieuchwytna dla świadomości aktywność wewnętrzna, zwana w powieściach przełomem; jeżeli to ostatnie, to znaczy, że wszystko zmierza ku lepszemu.

Antoni Czechow za: Iwan Bunin, o Czechowie

Kryzys jest trudnym doświadczeniem. Można się w nim zanurzyć szukając dróg wyjścia, ale można też potraktować go jako trampolinę odbicia i wejścia w coś nowego, innego.
Dobrym przykładem jest czas, w którym właśnie żyjemy i jego covidowe naznaczenie. Zmieniło się wszystko, to jak pracowaliśmy, jak spędzaliśmy czas z bliskimi, rytm naszego dnia, ale … gdy coś się kończy, zaczyna się coś nowego. My zachęcamy do tego by na to nowe spróbować wpływać, zacząć aktywnie kreować swoje życie po zamianie. Przyjrzeć się sobie i innym, odnaleźć to co nas wspiera a porzucić to co odbiera energię – budować siłę wewnętrzną. 

Jak?

STYMULOWANIE EMPATYCZNYCH RELACJI
SKUTECZNIE REDUKUJE STRES Bliskość leczy – dosłownie. Jednym z podstawowych mechanizmów redukowania nadmiaru hormonów stresu, czyli kortyzolu i adrenaliny jest zadbanie o odpowiedni poziom oksytocyny, czyli hormonu przywiązania. Poczucie bliskości, przynależności, bycia zrozumianym i akceptowanym pozwalają szybko odczuć uspokojenie i przypływ pozytywnej energii.
ROZUMIENIE
SYTUACJI POMAGA WYJŚĆ Z DEPRYMUJĄCEJ BEZRADNOŚCI Jak zauważył A. Antonowsky, jednym z kluczowych czynników radzenia sobie ze stresem i niwelowania jego zdrowotnych konsekwencji jest wzmacnianie kontroli poznawczej. Co się ze mną dzieje? Co czuję? Dlaczego inni zachowują się tak, a nie inaczej? Jakie procesy społeczne i gospodarcze mają obecnie miejsce?
BYCIE TU I TERAZ
OTWIERA NA ZMIANY, WZMACNIA SAMOOAKCEPTACJĘ I BUDUJE WEWNETRZNĄ SIŁĘ Paradoksalna teoria zmiany A. Beissera mówi, że zmiana jest możliwa tylko wtedy, gdy dopuścimy do siebie myśl, że obecny stan rzeczy wygląda tak a nie inaczej. Pierwszym krokiem do konstruktywnej, rozwojowej zmiany jest spojrzenie prawdzie w oczy i … zaakceptowanie jej. Tymczasem tak często towarzyszące nam obecnie uczucie – lęk, karze nam myśleć z obawą o  przyszłości lub rozpamiętywać przeszłość.
SPÓJNOŚĆ WEWNĘTRZNA
WZMACNIA I UODPARNIA Co robię, to mówię, to czuję, to myślę, to jest zgodne z moimi wartościami, to jest zgodne z moimi mocnymi stronami. Utopia? Ale jak dobrze brzmi, już od samego wypowiadania tych słów robi nam się lepiej! Jak udowadnia teoria salutogenezy A. Antonowskiego, wewnętrzna spójność pozwala znacznie lepiej radzić sobie ze stresem, powoduje, że mniej osłabia on nasze siły żywotne, mniej nadwyręża zdrowie.
CIEKAWOŚĆ
I ODCZUCIA ZWIĄZANE Z WCHODZENIEM W NOWE OBSZARY ZAMIENIAJĄ LĘK W SATYSFAKCJĘ Sytuacje zmiany i zagrożenia wywołują odruchowe zachowania obronne. Stymulują nawyki, które w przeszłości sprawdzały się w podobnych sytuacjach, ale obecnie, ze względu na bardzo dużą ilość zmian na raz, nie muszą się prowadzić do pożądanych rezultatów. Brak skuteczności wywołuje osłabiające poczucie bezradności i braku wpływu. Lekarstwem jest przestawienie się na tzw. wolny system przetwarzania (D. Kahneman), czyli odejście od zachowania nawykowego na rzecz wolniejszej, lecz bardziej kreatywnej pracy naszego umysłu, dającej szansę na rozwój poprzez odkrycie nowych sposobów zachowania.
FACTFULNESS
CZYLI NASTAWIENIE NA WERYFIKACJĘ FAKTÓW Nasze władze poznawcze są niezmiernie podatne na wpływ emocji oraz nastawień, potrzeb i stereotypów. W gruncie rzeczy nie tak łatwo zrobić człowiekowi wodę z mózgu, wystarczy, że będzie przeżywał lęk. W lęku rośnie ilość stereotypów, przeważnie związanych z widzeniem rzeczywistości gorzej, niż się ona w rzeczywistości przedstawia. Jesteśmy chętni do szukania winnych i obniżania wartości naszych osiągnieć. Patrzymy uważnie na to, co przeżywa otoczenie, w jakiej kondycji jest świat. Nauczmy się odporności na „facknewsy”. Decydujmy, jakie informacje do siebie dopuszczamy. Poznajmy mechanizmy powstawania zniekształceń poznawczych, aby zadbać o zdrowy grunt emocjonalnego rozwoju dla siebie i swojego otocznia.

Opierając się na tych założeniach i na naszej autorskiej metodzie pracy ©MetodaTrop, stworzyliśmy profilaktyczny program „Samodzielni – nie samotni, czyli kryzys jako szansa”. Program jest propozycją zarówno dla:
wybranych pracowników,
pojedynczych zespołów,
jak i całych organizacji,
które chcą przechodzić przez kryzysy wzmocnione i odnowione, minimalizując koszty społeczne i biznesowe.

lub

Już 17 czerwca 2021 o godz. 13.00 z Dorotą Szczepan-Jakubowską, współzałożycielką Grupy TROP spotka się dziennikarka TOK FM Zuza Piechowicz.

Wspólnie odpowiedzą na pytanie, czy kryzys może stanowić  szansę na wejście pracowników w proces rozwoju, który zmieni ich nastawienie do wyzwań i pomoże zachować zdrową atmosferę w firmie.

Powiemy jak odzyskać równowagę, ale też wykorzystać istniejące problemy do zwiększenia swojej i swoich pracowników siły, odporności i sprawczości.

Dorota Szczepan-Jakubowska

Współzałożycielka i metodolog Grupy TROP. Psycholog biznesu. Od ponad 30 lat jest, trenerem, coachem, superwizorem certyfikowanym przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Zuzanna Piechowicz

Podcasterka, dziennikarka, trenerka umiejętności miękkich. Od lat prowadzi autorskie audycje w radiu TOK FM. 

ZAPISY

TO CIĘ MOŻE JESZCZE ZAINTERESOWAĆ: