Szkolenie i coaching
Nawyk
Mamy jako ludzie pewien zasób, który bywa przekleństwem. Znakomicie pisze o tym jeden z ważnych autorytetów psychologicznych Stephen R. Covey. "Jestem Twoim nieodłącznym towarzyszem. Jestem twoim największym pomocnikiem albo najcięższym brzemieniem. Popycham cię...
czytaj dalejPrzedsiębiorczość trenera, coacha, lidera zmiany
O przedsiębiorczości jako takiej Przedsiębiorczość ma w Polsce złe konotacje. Załatwić coś, ugrać, pokombinować i... zarobić. Przedsiębiorcy w opinii wielu naszych rodaków to podejrzane nieco typy dorabiające się kosztem zwykłych ludzi. To bardzo niebezpieczny...
czytaj dalejPokaż się – moc superwizji
Superwizja staje się coraz bardziej popularna w środowisku trenerskim. Jedni trenerzy cenią jej edukacyjny charakter, u innych wzbudza obawy. Mimo, iż dla wielu osób odkrywanie wiedzy o sobie jest procesem trudnym, wywołującym nieraz nieprzyjemne emocje, to bez...
czytaj dalejWarsztat (czyli czym jest warsztat i jaką spełnia rolę)
Przeprowadzenie prawdziwego, dającego rzeczywiste efekty szkolenia jest trudne. Wymaga dojrzałego, profesjonalnego prowadzenia, stałej diagnozy potrzeb i potencjałów, brania pod uwagę kontekstu (organizacyjnego, społecznego, czasem politycznego). Trening dla trenerów...
czytaj dalejZaczęło się niewinnie (czyli o programach szkoleniowych)
Zaczęło się niewinnie. Pewna nieduża, lecz bardzo prężna firma (150 osób), powiedzmy Anonimex, z branży hi-tech, zgłosiła się do nas, czyli Pracowni TROP, z prośbą o przeprowadzenie szkolenia z zakresu obsługi klienta. Dyrektora Anonimexu zaniepokoił fakt, że w ciągu...
czytaj dalejAktywizacja (czyli aktywności pobudzające ludzi do uczenia się)
Aktywność poprzez aktywizację Procedury pobudzania energii społecznej, motywacji do działania, osobistego zaangażowania są ważnym, wręcz podstawowym warunkiem jakiejkolwiek rzeczywistej zmiany. Aktywizacja jawi się w tym kontekście jako uruchamianie procesu rozwoju...
czytaj dalejAktywność – na szczęście
"Aktywność oznacza podmiotowość, dokonywanie wyborów, przyjemność istnienia, smakowania i doświadczania życia." Benedykt Spinoza "Oddając się aktywności doświadczam siebie jako podmiotu tejże aktywności. Jest ona bowiem procesem powoływania do bytu, tworzenia, zawiera...
czytaj dalejByć performerem społecznym
Zmiana... Tysiące lat ludzie walczyli z nią na setki sposobów. Tworzyli systemy polityczne, gospodarcze, religijne, ustanawiali zasady, budowali kultury. Żyli w ułudnej stabilności. W codzienność zmiana zaczęła przenikać tuż przed końcem XX wieku. Początkowo...
czytaj dalejO edukacji (czyli w jaki sposób człowiek się uczy)
Istotą pracy dobrego nauczyciela jest tworzenie sytuacji, w której uczniowie przeżywają dobre, rozwojowe doświadczenia. Jeżeli człowiekowi (a dziecko też jest człowiekiem) proponuje się dialog, pozwala się mu na współtworzenie procesu pracy, traktuje z szacunkiem i...
czytaj dalejZrozumieć siebie i innych, osobiście o treningu interpersonalnym
Wyobraź sobie, że ktoś zachęca Cię do udziału w kursie, który trwa ponad 4 dni. Nie ma określonego programu ani struktury, a mimo to wiele osób go poleca i mówi, że warto. Intrygujące, prawda? O swoim uczestnictwie w treningu interpersonalnym opowiada Alicja Kulawik,...
czytaj dalejWyjazdy integracyjne (czyli wpływ wyjazdów integracyjnych na wydajność organizacji)
O potrzebie wspólnoty, zgubnych skutkach upadku monarchii i wyjazdach integracyjnych. Jak sądzicie, ilu szefów przyzna, że następujące stwierdzenia pasują do nich jak ulał: Spędzam w pracy coraz więcej czasu. Oczekują ode mnie pełnego zaangażowania, powinienem wkładać...
czytaj dalejProcesy grupowe (czyli koszty i zyski wynikające z istnienia procesów grupowych)
Magia procesu Kiedy wokół pewnego celu skupiają się ludzie i chcą do niego wspólnie dążyć, dochodzi do zawiązania się grupy. Osoby składające się na tę grupę wnoszą niejako do niej swoje własne życie - doświadczenia, a także indywidualne i specyficzne tylko dla siebie...
czytaj dalejDynamika grupy (czyli z pamiętnika trenera – istota procesów grupowych)
Dlaczego metody aktywne? Szkolenie trenerów polega, z jednej strony, na uczeniu technik prezentacji oraz technik aktywizujących, a z drugiej, na pomocy w wyzwalaniu się z lęku dotyczącego potencjalnie dramatycznych skutków żywiołu uruchomionego poprzez stosowanie...
czytaj dalejO sytuacji edukacyjnej. O uczeniu się
Uczenie się skojarzone jest z dość smutną i ponurą czynnością. Dziecko siedzi nieruchomo na lekcji i grzecznie słucha. Młodzian siedzi przy biurku i „odrabia" lekcje. Istotą jego pracy jest zapamiętywanie informacji. Wertowanie podręczników i wkuwanie tysiąca...
czytaj dalejInstytut TROP (synteza)
W listopadzie odbył się w Pułtusku zjazd absolwentów STB. Wśród rozmów i pomysłów pojawiła się propozycja Jaca zorganizowania w ramach Instytutu TROP sesji rozmów na ważne tematy. Chodziło o to, by w systematyczny sposób zastanawiać się nad tym, co robimy. W czasie...
czytaj dalejJaka jest przyszłość rynku szkoleń w Polsce? Lifelong i Lifewide Learning
Przyszłość rynku pracy dla osób zawodowo zajmujących się rozwojem innych Praca w edukacji jest zawodem przyszłości. Wśród pięciu dziedzin, o których na pewno wiadomo, że będą się rozwijać, jest edukacja (oprócz niej informatyka, nowoczesne operacje finansowe,...
czytaj dalejAnimatorzy rozwoju
Budując sytuacje edukacyjne, tworząc ludziom przestrzeń do samodzielnego uczenia się, poszukiwania, rozwijania umiejętności stajemy się pewnego rodzaju agentami zmiany. A właściwie animatorami rozwoju. Zauważcie, że każdy warsztat, nawet jeżeli dotyczy tzw. twardej...
czytaj dalejProces uczenia się we współczesnym biznesie
Niekwestionowaną już prawdą w dziedzinie zarządzania jest konieczność permanentnego uczenia się. Jest to podstawowa odpowiedź na ciągłą zmianę, na nowe technologie, nowy sposób zarządzania, konieczność uzyskiwania coraz większej elastyczności w działaniu. Jak w każdej...
czytaj dalej